perjantai 17. huhtikuuta 2015

Israelin palvonnan perususkomuksia on, että kaikestä mikä on pahaa juutalaisille tehtynä tulee hyvää, kun Israel tekee sen palestiinalaisille tai muille uhreilleen.

Näin oikeutetaan etninen puhdistus, joukkomurhat, kidutus - kuolemaan asti - ja myös lasten kiduttaminen ja joka niitä ei kannata, on Israelin palvojien mukaan Holokaustin kieltävä antisemiitti, joka haluaa tappaa kaikki juutalaiset.

Itse juutalaisetkaan eivät usein kykene ymmärtämään, että se, että juutalaiset kohtelevat palestiinalaisia kaltoin ei poikkea mitenkään siitä, että juutalaisia kohdellaan kaltoin. Heillä on tämä uskomus, että asiasta tulee jotenkin astetta pahempaa, kun juutalaiset ovat uhreja - aivan kuten antisemitismi ei voi olla "vain" rasismia, vaan sen täytyy olla jotakin "pahempaa"...

Samat juutalaiset voivat vuosikymmenestä toiseen ihmetellä, miten juutalaisten kansanmurhan annettiin tapahtua ja yrittää hiljentää palestiinalaisten maiden rippeiden miehityksen ja palestiinalaisten sorron arvostelun, ymmärtämättä, että vastaus on heidän edessään Palestiinassa, heidän omissa teoissaan ja siinä, miten niiden on annettu tapahtua.

Tätä yhtäläisyyttä ei haluta kohdata, koska paitsi, että totuus kirpaisee ja voisi aukaista silmät, niin loppujen lopuksi, huolimatta juutalaisuuteen kuuluvasta - osin historian valossa oikeutetusta - epäluulosta muuta maailmaa kohtaan moni juutalainen haluaisi silti uskoa, että maailma oikeasti välittää juutalaisista enemmän kuin vaikkapa palestiinalaisista tai romaneista. Että välinpitämättömyys, joka salli juutalaisten kansanmurhan, oli poikkeus.

Valittu kansa ei loppujen ole Valittu kansa, jos Valitsemattomat kansat eivät sitä sellaiseksi hyväksy.

Juutalaisten ja filosemiittien on kovin vaikea hyväksyä, että he ovat vain samanlaisia ihmisiä kuin kaikki muutkin. He haluavat tuomita antisemitismin, oikeutetusti, mutta eivät kuitenkaan luopua erikoisasemasta omissa ja maailman silmissä. Sillä mitä jää jäljelle juutalaisuudesta uskontona ja kulttuureina (kulttuureina, ei kulttuurina) kun sen ydin, usko omaan erikoisasemaan, otetaan pois? Vain tavallisia ihmisiä, ja kuka, loppujen lopuksi, olisi mieluummin tavallinen kuin maailmankaikkeuden napa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti